ارتباط نقطه به نقطه وایرلس

ارتباط نقطه به نقطه وایرلس

ارتباط نقطه به نقطه یا لینک وایرلس به منظور برقراری ارتباط دو نقطه می باشد که از راه های معمول ارتباطی مثل کابل کشی و اینترنت، مقدور نمی باشد و یا اقتصادی نیست. از این طریق می توان داده های گوناگونی را انتقال داد و می توان تصور کرد که از نقطه اول به نقطه دوم یک کابل شبکه کشیده شده است. یکی از مواردی که از ارتباط نقطه به نقطه در آن استفاده می شود، انتقال تصاویر می باشد. به عنوان مثال یک مدیر در دفتر خود قصد مشاهده وضعیت کارگران در کارخانه را دارد، در این جا از طریق لینک وایرلس می توان به سادگی تصاویر دوربین های موجود در کارخانه را مشاهده کرد و همچنین به صورت زنده تذکراتی را به کارگران گوشزد کرد. ارتباط نقطه به نقطه تنها به منظور انتقال تصاویر نمی باشد و کاربرد های بسیاری را دارد. برای نمونه می توان از انتقال اینترنت، اشتراک نرم افزار اداری و حتی انتقال خطوط تلفن نیز اشاره کرد. زمانی که متوجه شدیم به یک ارتباط نقطه به نقطه احتیاج داریم باید بدانیم که ملزومات یک لینک وایرلس چیست. از مهمترین و بدیهی ترین مواردی که در اتصال دو نقطه به هم احتیاج داریم، می توان به دید مستقیم، رادیو و آنتن اشاره کرد. در این جا به اختصار به توضیح هرکدام می پردازیم.

دید مستقیم

منظور از دید مستقیم این است که بین دو نقطه A و B که قصد داریم به هم متصلشان کنیم، هیچ چیزی مانع انتقال امواج الکترومغناطیس نشود. این موانع می تواند طبیعی یا ساخته دست بشر باشد. به عوان مثال وجود کوه، درخت و یا ساختمان از مهم ترین موانع در لینک های وایرلس هستند. در مواردی که مانع سبب برقراری ارتباط می باشد، احداث دکل می تواند یکی از مواردی باشد که این مشکل را می تواند حل کند. به همین دلیل است که بر روی بسیاری از ساختمان ها شاهد شمار زیادی دکل هستیم. بعد از فراهم کردن دید مستقیم باید سراغ انتخاب آنتن و رادیو برویم.

رادیو

رادیو وظیفه ی تبدیل داده به امواج الکترومغناطیس را دارا می باشد، که براساس فرکانس کاری و مدولاسیون به انواع گوناگونی دسته بندی می شود. در حال حاضر در لینک های وایرلس باید از رادیو هایی استفاده شود که مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را دارا می باشد، اما گاهی بنا به دلایل گوناگونی بسیاری از افراد از تجهیزاتی که مجوز های این سازمان را ندارند استفاده می کنند. یکی از رادیوهای قدرتمند و پر استفاده در لینک های وایرلس، رادیو وایرلس میکروتیک NetMetal 5SHP می باشد.

ارتباط نقطه به نقطه

آنتن

در انتخاب نوع آنتن نیز باید از آنتن هایی متناسب با فرکانس رادیو استفاده کرد. برای مثال نمی توان از آنتن 5.8 گیگاهرتز با رادیوی2.4 گیگاهرتز استفاده کرد. انتخاب نوع آنتن به عوامل مختلف دیگری از جمله پهنای باند و فاصله دو نقطه نیز بستگی دارد. لازم به ذکر است در دیتا شیت برخی از آنتن ها این شرایط ذکر گردیده است ولی این شرایط در محیط آزمایشگاهی می باشد. به عنوان نمونه آنتنی که برای فاصله 70 کیلومتری پیشتهاد شده است عملا در شهری مثل تهران با شلوغی فرکانسی بسیار بالا، تا حدود 10 کیلومتر را جوابگو خواهد بود. لازم به ذکر است در همه موارد نیاز به استفاده جداگانه رادیو و آنتن نداریم و می توانیم از دستگاه هایی که رادیو  آنتن اتچ شده اند استفاده کنیم. در اکثر موارد از این دستگاه ها برای فواصل کم و پهنای باند کم استفاده می شود.

ارتباط نقطه به نقطه

به منظور بررسی اینکه نقاط مد نظر شما دید مستقیم دارند یا خیر ، می توانید آدرس نقاط دقیق خود را از طریق جی پی اس برای ما ارسال کنید تا با استفاده از نرم افزار های تخصصی امکان سنجی برای شما به صورت کاملا رایگان به عمل بیاید. در این صورت حتی در صورت عدم وجود دید مستقیم می توان متراژ دکل جهت ایجاد دید مستقیم را برآورد کرد. همچنین در جهت انتخاب نوع و سایز آنتن و همچنین انتخاب رادیو می توانید با امرداد ارتباط در تماس باشید.

ارتباط نقطه به نقطه

امرداد ارتباط در فضای مجازی

اشتراک این مطلب

تهران-خیابان کریمخان زند-خیابان آبان جنوبی- خیابان سپند-پلاک58/1
021-91007970
09026780680